7 Nisan 2014 Pazartesi

"Tarzına güveniyor musun?" güvenmemelisin. hiçbir zaman!

 
Bir de bu var.  Henüz seyretmediyseniz Bade İşçil'li Veet Ağda reklamı.



Yine bir tüy kıl sorunumuz var. Şöyle buyurur reklam yazarı:

"Biz kadınlar hissettiğimiz gibi giyinmek isteriz, ve tabi güzel görünmek. Güzellik de pürüssüz bir ciltle başlar. Veet ağda bantlarıyla benim cildim hep pürüzsüz. Ve modanın kapıları sonuna kadar açık."

Bade İşçil gardrobundaki kıyafetlerine bakıyor. Eşeliyor da eşeliyor. Ve neden sonra bacaklarının kıyafetleri taşımasına izin vermeyecek derecede "pürüzlü" olduğuna karar veriyor. Veet ağda kullanıyor ve akabinde bir anda gözle görülür bir özgüven patlaması yaşıyor. Pürüssüz bacaklarıyla giyebileceği kıyafetlerin sayısı bir anda sonsuza ulaşıyor. Gardrobu bir odaya dönüşüyor. "ve modanın kapıları" kendisine sonuna kadar açılıyor...

Gerisi malum:... hayran, heyecanlı ve smokinli erkeklerden oluşan bir basın ordusunun karşısında verilen sayısız güç timsali pozlar.

Bu reklamı dikkatimize getiren takipçimiz, ABC Yumuşatıcı reklamını da dikkatimize getiren sevgili Büşra Eser şöyle diyor:

"[Temizlik delisi ev hanımı reklamıyla] bu reklamın içerikleri benzer diye düşünüyorum. O kadar ki tv'de bile arka arkaya gösteriyorlar. :) Bunda da yine bi kadın tanımı var "iyi, güzel kadın nasıl olunur" bu söyleniyor. İki reklamda da ne anlatıyorsa önce bi kadın olmak böyledir, bunu gerektirir deniyor, sonra da  [reklamın ana kişisi] 'ben de bunu yapıyorum' diye [bu mesajın] altını çiziyor."

Doğru tespit. Her iki reklamın kadın tipi de cinsiyetçi klişeler. Her ikisi de kadınların zorunlu görevlerine işaret eden ve kadınları insan-altı / insan-dışı imgelerle resmeden görsel mitolojimize ait asli hikayeler.

Son bir nokta. Reklamın isminin "Tarzına Güveniyor Musun?" olmasına kaç puan?  Kulağa ne hoş geliyor değil mi? Oysa pektabi, bu güven vurgusu tamamiyle bir alegoriden ibaret. Kadınların tarzlarına güvenmelerini değil, aksine güvenmemelerini, sürekli olarak dış görünüşleri hakkında kendilerini yetersiz ve tedirgin hissetmelerini öğütleyen cinsiyetçi güzellik anlayışı sadece bu.  Kendinizi ne kadar tedirgin ve yetersiz hissederseniz toplumun cinsiyetçi kontrolüne başkaldırmanız o kadar zor, sıradışı ve kafayı yemiş bir seçenek olarak görünmeye başlar. Hiçbir kadın kafayı yemiş görünmek istemez değil mi?

O halde Veet ağda reklamını tam mesajlarıyla ama aşıladığı mutluluk hissini de aynen koruyarak özetleyelim:




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder